12:10 گرينويچ - پنج شنبه 25 سپتامبر 2008 - 04 مهر 1387 - بی بی  سی

تعطیل دانشگاه بلخ پس از جنجال تغییر تابلو

یک روز پس از برخورد پلیس با گروهی از دانشجویان در شهر مزار شریف، گزارش شده که دانشگاه بلخ تعطیل شده و هیچ کسی به کلاسها (صنف ها) نرفته است.

این جنجال روز گذشته پس از آن آغاز شد که پلیس بلخ به دانشجویانی که می خواستند یک تابلو فارسی دری، به تابلو فعلی دانشگاه که به زبانهای پشتو و انگلیسی نوشته شده، اضافه کنند.

این دانشجویان می گویند، برای این کار از مقامات ولایت بلخ مجوز داشتند. اما رئیس دانشگاه بلخ می گوید تغییر تابلو دانشگاه، از صلاحیت های دانشجویان نیست.

از علت آغاز درگیری میان دانشجویان و پلیس، گزارشهای ضد و نقیضی رسیده است.

درحالی که دانشجویان می گویند پلیس که به قصد جلوگیری از نصب تابلوی فارسی، به آنها حمله کرده بود، اجتماع را به خشونت کشید، سخنگویان پلیس بلخ ادعا می کنند که آنها برای خاتمه دادن به جنجال ایجاد شده، دخالت کرده اند.

پلیس بلخ این دانشجویان را گروهی "آشوبگر" خوانده که "تلاش داشتند نظم شهر را برهم بزنند".

شیرجان درانی سخنگوی پلیس بلخ این تظاهرات را غیرقانونی خواند و گفت ماموران پلیس، از ادامه تظاهرات جلوگیری کردند.

این مقام محلی افزود که پلیس تابلوی فارسی مورد نظر دانشجویان را پایین آورده و دانشجویان را متفرق کرده است.

عاملان اصلی؟

برخی دانشجویان در تماس با بی بی سی ادعا کردند که پلیس چندین نفر از دانشجویان را با مشت و لگد مورد لت و کوب (ضرب و شتم) قرار داده و برای متفرق کردن سایر دانشجویان، تیراندازی هوایی کرده است.

همچنین شماری از دانشجویان در جریان جنجال ایجاد شده بر سر تابلوی دانشگاه زخمی شده اند. درحالی که برخی از دانشجویان می گویند آنها در اثر ضرب و شتم توسط پلیس زخمی شده اند، پلیس بلخ این موضوع را رد کرده و گفته است این دانشجویان، در اثر شکستن شیشه ها زخمی شده اند.

دانشجویان در بلخ، برخورد پلیس را با خود محکوم کرده و آن را "سرکوب گرانه" خوانده اند.

اما پلیس بلخ می گوید این دانشجویان از سوی برخی گروه ها تحریک شده بودند و تحقیقات برای ردیابی عاملان اصلی این حرکت جریان دارد.

دانشگاه بلخ در سال 1986 تاسیس شد. تابلو این دانشگاه، در زمان حاکمیت مجاهدین در نیمه اول دهه نود میلادی به زبان فارسی "دانشگاه بلخ" بود، اما با تسلط گروه طالبان بر شهر مزارشریف در سال 1996، تابلو این دانشگاه، به زبان پشتو "دبلخ پوهنتون" تغییر کرد.

جنجال اخیر درحالی روی می دهد که اخیراً مجلس نمایندگان افغانستان نیز، بر سر قرار گرفتن واژه فارسی دری دانشگاه در کنار واژه پشتوی پوهنتون در قانون تحصیلات عالی کشور، بحث های طولانی داشت.