گزارش - اقتصادي
شماره : 8512120565
12/12/85 - 16:50



 

توسط وزير اقتصاد

مجوز چاپ اسكناس‌ 5 هزار توماني با آرم انرژي هسته‌اي صادر شد

خبرگزاري فارس: با مجوز وزير اقتصاد، اسكناس‌هاي 50 هزار ريالي با آرم انرژي هسته‌اي در شبكه بانكي كشور به جريان مي‌افتد.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت، چاپ اين اسكناس به پيشنهاد رييس كل بانك مركزي و تصويب وزير امور اقتصادي و دارايي صورت گرفت.
رنگ اين اسكناس نارنجي و ابعاد آن 79 در 166ميلي‌متر است كه يك ميلي‌متر در عرض و سه ميلي‌متر در طول از اسكناس‌هاي 20هزار ريالي بزرگتر است.
پشت اسكناس نقشه ايران به تصوير كشيده شده است كه‌در ميان آن، آرم انرژي هسته‌اي و نيز روايتي از حضرت رسول اكرم (ص) كه "دانش اگر در ثريا هم باشد، مرداني از فارس به آن دست خواهند يافت"، به چشم مي‌خورد.
در پايين نقشه ايران نيز "خليج فارس" نقش بسته است.طرح اين اسكناس از ميان 50تا 60طرح انتخاب و رييس كل بانك مركزي سه تا چهار طرح را انتخاب و به وزير اقتصاد ارائه كرد.
وزير اقتصاد نيز يك طرح را برگزيد و با امضاي رييس كل بانك مركزي و وزير اقتصاد طرح نهايي اسكناس- هاي 50هزار ريالي مجوز چاپ و انتشار گرفت.
روي اين اسنكاس طبق قانون حفظ ياد و آثار حضرت امام (ره)، مزين به تصوير ايشان است كه به صورت پرتره‌اي برجسته چاپ شده است. نخ ايمني اين اسكناس براي اولين بار داراي عرض 5/2 ميلي‌متر است كه رنگ آن تلالو خاصي دارد و روي آن آرم بانك مركزي و عدد 50 هزار ريال به صورت لاتين نقش بسته است. دربخش سفيد اسكناس نيز تصوير امام(ره) و مبلغ اسمي 50 هزار ريال به صورت " واتر مارك " چاپ شده است.
در طرح "ديد از داخل" كه عدد يا شكلي را به صورت مكمل در دو طرف اسكناس به تصوير مي‌كشد، عدد 50 هزار ريال در پشت و روي اسكناس گنجانده شده كه يكي از نكات ايمني اين اسكناس است.
انتهاي پيام/