12:19 گرينويچ - سه شنبه 09 ژانويه 2007 - 19 دی 1385 - بی بی سی

'آلودگی هوای تهران هزاران قربانی می گيرد'

روزنامه های تهران به نقل از مقامات شهری گفته اند که آلودگی هوای پايتخت هرساله عامل مرگ و مير هزاران تن از ساکنان اين شهر می شود.

به گزارش روزنامه اعتماد ملی، محمد هادی حيدرزاده، مشاور محيط زيستی شهردار و رييس ستاد هوای پاک شهرداری تهران، بحران آلودگی هوا در اين شهر را "يک خودکشی دستجمعی" توصيف کرده و گفته است که در ماه آبان سال جاری، 4500 مورد سکته قلبی گزارش شده که هشتاد درصد آن به طور مستقيم يا غيرمستقيم به آلودگی هوا ارتباط داشته است.

اين روزنامه خاطرنشان می کند که در ميان 133 کشور جهان، ايران از نظر پاکی هوارتبه 117 را دارد و می افزايد که سازمان ملل خسارت اقتصادی بيماری های ناشی از آلودگی هوای شهری را در هر سال معادل 260 ميليون دلار تخمين زده است.

روزنامه رسالت نيز در گزارشی قول مجری طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران می نويسد که سال گذشته 9900 نفر در تهران در اثر دو آلاينده اصلی هوا جان خود را از دست دادند.

همچنين، روزنامه همبستگی در گزارشی از قول مشاور شهردار تهران نوشته که آلودگی هوا يکی از علل افسردگی شهروندان تهرانی است.
 

مرگ در اثر آلودگی
 تنها در آبانماه گذشته 4500 مورد فوت ناشی از سکته قلبی گزارش شده است که 80 درصد آنها به طور مستقيم يا غير مستقيم با آلودگی هوا مرتبط بوده اند
 
 
اعتماد ملی به نقل از مشاور شهردار تهران

در همين زمينه، شيدا ملک افضلی، مسئول بهداشت هوا در وزارت بهداشت با يادآوری هدف های برنامه چهارم توسعه در زمينه کاهش آلودگی تهران و شهرهای ديگر، ابراز اميدورای کرده است که تا پايان اين برنامه بتوان ميزان بيماری های ناشی از اين عامل را دست کم 30 درصد کاهش داد.

 

به گزارش خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - اين کارشناس محيط زيست راه تحقق اين هدف را از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، به کار گيری خودروهای جديد، بهينه سازی مصرف سوخت، معاينه فنی خودروها و افزايش و توسعه خدمات حمل و نقل عمومی دانسته است.

کارشناسان می گويند که نارسايی شبکه حمل و نقل شهری باعث می شود تا ساکنان تهران به طور گسترده از خودروهای شخصی به صورت تک سرنشين استفاده کنند که از عوامل اصلی ايجاد آلودگی است.

به خصوص برخی از خودروهای مورد استفاده فرسوده و به شدت آلوده ساز است.

روز 29 ديماه (19 ژانويه) در ايران روز هوای پاک نامگذاری شده است و هر ساله در آستانه اين روز مطالبی پيرامون آلودگی هوای شهرهای ايران، به خصوص تهران، و لزوم مقابله با آن انتشار می يابد.