19:36 گرينويچ - پنج شنبه 02 نوامبر 2006 - 11 آبان 1385 - بی بی سی

آزمايش شهاب 3 در رزمايش ايران

تلويزيون دولتی ايران به نقل از منابع سپاه پاسداران گزارش کرده است که شرکت کنندگان در رزمايش نيروهای سه گانه سپاه پاسداران ايران در روز پنجشنبه، 2 نوامبر، تعدادی موشک از جمله موشک دوربرد شهاب - 3 و يک موشک با قابليت حمل کلاهک خوشه ای را پرتاب کرده اند.

خبرگزاری دانشجويان ايران - ايسنا - گفته است که رزمايش سپاه پاسداران با شليک دهها فروند موشک زمين به زمين از انواع مختلف در منطقه عمومی حوض سلطان در استان قم به سوی کوير مرکزی ايران آغاز شد.

برد اين موشک ها از 200 تا 2000 کيلومتر گزارش شده است.

رزمايش هوايی، دريايی، زمينی سپاه پاسداران و نيروی بسيج با عنوان "پيامبر اعظم 2" از بامداد روز پنجشنبه در منطقه خليج فارس به اجرا در آمده است.

اين رزمايش به مدت ده روز با شرکت نيروهای زمينی، هوايی و دريايی سپاه پاسداران در منطقه خليج فارس و دريای عمان ادامه خواهد داشت و همزمان، واحدهای بسيج نيز در استان های مختلف تمرين های نظامی برگزار خواهند کرد.

رزمايش سپاه پاسداران چند روز پس از مانورهای نظامی مشترک ايالات متحده و چند کشور اروپايی و منطقه خليج فارس به اجرا در می آيد.

هدف اصلی مانور مشترک آمريکا در خليج فارس آموزش و تمرين عمليات ايست و بازرسی کشتی ها به منظور جلوگيری از نقل و انتقال تسليحات و تجهيزات کشتار جمعی اعلام شده بود.

'مانور تبليغاتی و سياسی'

در مورد مانور مشترک نيروهای آمريکايی و کشورهای منطقه در خليج فارس، سرلشگر پاسدار رحيمی صفوی، فرمانده کل سپاه پاسداران، اين مانور را تبليغاتی و سياسی و از نظر عملياتی فاقد ارزش زياد توصيف کرد.

فرمانده سپاه پاسداران در يک نشست خبری که قبل از آغاز رزمايش پيامبر اعظم 2 برگزار شده بود گفت که در جريان اين رزمايش، نيروی هوايی سپاه پاسداران دهها موشک از جمله شهاب 3 و شهاب دو با سرجنگی خوشه ای و بردهای بالای هزار کيلومتر، موشک های فاتح 110 و ذوالفقار 73 و انواع موشک های ديگر را پرتاب می کند.

به گفته وی، تمرين عمليات شناسايی با شرکت چندين فروند هواپيماهای با سرنشين و بدون سرنشين در منطقه خليج فارس و دريای عمان بخش های ديگر اين رزمايش را تشکيل می دهد.

فرمانده کل سپاه پاسداران نقش نيروی زمينی و دريايی سپاه پاسداران در اين رزمايش را نيز شرح داد.

سرلشگر صفوی گفت که نيروهای بسيج عمليات تاخيری و بازپس گيری، مقابله با فرود نيروهای دشمن فرضی، مقابله با نا آرامی احتمالی و عمليات نجات و امداد را تمرين خواهند کرد.

فرمانده سپاه پاسداران گفت که رزمايش پيامبر اعظم تهديدی برای کشورهای همسايه نيست و افزود که جمهوری اسلامی از ترتيبات امنيتی با مشارکت تمامی کشورهای همسايه حمايت می کند.

در حاليکه برخی از ناظران خارجی زمان اجرای رزمايش را با شرايط بين المللی ايران از جمله احتمال وضع تحريم های بين المللی عليه اين کشور بی ارتباط ندانسته اند، سرلشگر صفوی گفت که "اين رزمايش در برنامه ما گنجانده شده بود که کمی زمان آن را جلوتر آورديم."

در پاسخ به سئوالی در اين مورد که در صورت تصويب قطعنامه شورای امنيت عليه ايران، واکنش وی چه خواهد بود، فرمانده سپاه پاسداران گفت که سياستمداران و نهادهايی مانند شورای عالی امنيت ملی در اين زمينه تصميم گيری می کنند.