09:55 گرينويچ - سه شنبه 24 اکتبر 2006 - 02 آبان 1385 - بی بی سی

ايران: مانور مشترک آمريکا تحريک آميز است

يک منبع آگاه در وزارت خارجه ايران مانورهای مشترک آمريکا و چند کشور ساحلی خليج فارس را مخاطره آميز و هدف از برگزاری آن را بحران آفرينی توصيف کرده است.

روز سه شنبه، 24 اکتبر، خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - به نقل از اين منبع آگاه، که نخواسته نام وی فاش شود، گزارش کرد که مانورهای مشترک هفته آينده ايالات متحده، بحرين و کويت "دارای اغراض سياسی و امنيتی خاص"، تحريک آميز و مشکوک است.

به گزارش ايرنا، اين منبع وزارت خارجه اين مانورها را در راستای تقويت امنيت و ثبات منطقه خليج فارس ارزيابی نکرده و در عوض، هدف از اجرای آن را "تضعيف توسعه اقتتصادی و تجاری و بحران آفرينی بيشتر آمريکا در منطقه" دانسته است.

به نظر وی، تقويت امنيت منطقه مستلزم اتکای به منابع بومی، تقويت همکاری امنيتی و سياسی کشورهای گروه موسوم به 2+6 شامل اعضای شورای همکاری های خليج فارس، ايران و عراق و همچنين "بی توجهی به سياست های جنگ افروزانه نو محافظه کاران آمريکا" است.

اين منبع آگاه افزوده است که اقدام آمريکا در حمله به عراق و افغانستان و تحولات اخير لبنان باعث شده تا، به گفته وی، مقامات آمريکايی به تدريج ناکامی دهه 1970 در ويتنام را تجربه کنند.

وی اظهار نظر کرده که اين وضعيت باعث ناخرسندی رای دهندگان آمريکايی و تضعيف موقعيت حزب جمهوريخواه آمريکا در انتخابات آينده شده و هدف دولت اين کشور از مانورهای هفته آينده اين است که با ايجاد اختلاف در ميان کشورهای منطقه، موقعيت اسرائيل تقويت شود و شانس اين حزب در انتخابات بهبود يابد.

ارزيابی سپاه

روز يکشنبه اين هفته نيز سرلشگر پاسدار يحيی رحيم صفوی، فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، در اشاره به مانور مشترک آمريکا، بريتانيا، فرانسه، کويت و بحرين و آنچه که حضور بيکانگان در مرزهای مشترک کشورهای همسايه ايران می خواند، گفت که نيروهای مسلح جمهوری اسلامی تحرکات دشمن در منطقه را زير نظر دارند.

وی گفت که ارتش و سپاه پاسداران استراتژی بازدارندگی و دفاع همه جانبه را دنبال می کنند.

بحرين و کويت از جمله کشورهايی هستند که جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، آنها را "متحدان غير عضو ناتو" خوانده است و بر همين اساس، از برخی امتيازات در روابط نظامی با ايالات متحده برخوردار هستند.

همچنين، از سال 1996، دفاتر فرماندهی ناوگان پنجم ايالات متحده در منامه، پايتخت بحرين، قرار دارد.

خبرنگار بی بی سی در تهران می گويد که طبق گزارشها، مانورهای هفته آينده شامل تمرين عمليات توقف و بازرسی کشتی های مظنون به حمل جنگ افزارهای کشتار جمعی و موشک نيز خواهد بود.

اين تمرين ها در حالی برنامه ريزی شده که ايالات متحده خواستار وضع تحريم های بينن المللی عليه ايران در زمينه همکاری و فروش تجهيزات موشکی است هر چند مشخص نيست که قطعنامه احتمالی شورای امنيت شامل بازرسی کشتی های به مقصد ايران نيز باشد.