11:27 گرينويچ - پنج شنبه 05 اکتبر 2006 - 13 مهر 1385 - بی بی سی

رامين انوری
در کابل

ماموريت سراسری ناتو در افغانستان آغاز شد

پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) ماموريت نظامی در شرق افغانستان را رسما از نيروهای ائتلاف بين المللی تحت فرمان آمريکا به عهده گرفت.

با اين تحول مسئوليت تامين امنيت در سراسر افغانستان رسما به نيروهای تحت امر ناتو تحويل داده شد.

اين نيروها سربازانی از ۳۷ کشور جهان هستند که تعدادشان به سی و سه هزار نفر می رسد و تحت فرماندهی ديديود ريچارد، فرمانده بريتانيايی فعاليت خواهند کرد.

ماموريت جديد ناتو در مراسمی در پايگاه عمده اين پيمان در کابل با جايگزينی پرچم سبز ناتو به جای پرچم ائتلاف، رسما آغاز شد.

به مناسبت برگزاری اين مراسم که با حضور حامد کرزی، رييس جمهور افغانستان و شماری از اعضای کابينه و پارلمان اين کشور انجام شد، تدابير شديد امنيتی در اطراف پايگاه ناتو در کابل اتخاذ شده و جاده های منتهی به اين منطقه، چندين ساعت به روی ترافيک بسته بود.

'مبارزه جدی'

آقای کرزی در سخنانی در اين مراسم گفت که افغانستان هنوز قربانی تروريسم است و با خارجی خواندن عوامل نا آرامی های کشورش، خواستار جديت بيشتر جهان در مبارزه با تروريسم شد.

رييس جمهور گفت: "افغانستان امروز هم قربانی تروريسمی است که از خارج به اين کشور وارد می شود. اين دشمن بشريت بدون شک به مبارزه گسترده و جدی جهانی نياز دارد و من خوشحالم که اين مبارزه در افغانستان دنبال می شود."

گسترش ساحه فعاليت ناتو در شرق، ولايات نورستان، لغمان، ننگرهار، پکتيا و خوست را پوشش می دهد.

فرماندهان ناتو، حضور سراسر اين پيمان در افغانستان را مهم توصيف کرده اند.

صفحه جديد

دان اورتز، نماينده ارشد غيرنظامی ناتو در افغانستان، حضور سراسری ناتو در اين کشور را که براساس توافقات شورای امنيت سازمان ملل متحد انجام شده، "مرحله ای تاريخی" در زمينه برقراری ثبات در افغانستان خواند.

او افزود: "نيروهای نظامی ما قيمت گزافی را در اين ماموريت پرداخته اند اما می دانيم که اين قربانی به خاطر کارهای خوبی داده شده که آينده بهتری را برای افغانها تضمين می کند."

ژنرال کارل آيکن بيری، فرمانده نيروهای ائتلاف تحت رهبری آمريکا در اين مراسم تعهد کرد که نيروهای ائتلاف که از اين پس تحت امر ناتو فعاليت خواهند کرد، از همه ای امکانات خود در زمينه تامين امنيت و ثبات در افغانستان استفاده خواهند کرد.

ژنرال آيکن بيری گفت: "من می خواهم به مردم افغانستان و به همين شکل به دشمنان اين کشور بگويم که آمريکا به عنوان عضو مهم ناتو، در کنار افغانستان باقی خواهد ماند. ما برای آزادی افغانستان آمده ايم و تا زمانی که اين هدف برآورده نشده، در اين کشور باقی خواهيم ماند."

او افزود: "ما همه ای امکانات و ظرفيت های خود را در اختيار ناتو قرار خواهيم داد و همزمان هيچگاه پشت به تروريسم و القاعده نخواهيم کرد."

'بزرگترين اتحاد جهانی'

منابع نيروهای ائتلاف می گويند حدود هشت هزار سرباز آمريکايی در بيرون از رهبری ناتو، به شکل مستقل در افغانستان حضور خواهند داشت که وظيه آنان جستجوی اعضای القاعده است. به نظر می رسد بيشتر اين نيروها در بگرام و قندهار مستقر باشند.

ژنرال ديويد ريچارد، فرمانده نيروهای ناتو در افغانستان در سخنان خود خطاب به رييس جمهور کرزی گفت که نيروهای تحت امر او بر اساس نياز و تقاضاهای مردم و حکومت افغانستان فعاليت خواهند کرد.

او گفت: "فکر می کنم کافيست که امروز پرچم های ۳۷ کشور را در اينجا مشاهده می کنيم و اين بزرگترين اتحاد جهانی است. رييس جمهور کرزی من به شما اطمينان می دهم که ما از هر امکان در زمينه آرامش بيشتر افغانها استفاده خواهيم کرد."

'مشکلات ناتو'

راب واتسون خبرنگار بی بی سی در امور دفاعی می گويد گسترش فرماندهی ناتو، دور از انتظار نبود. اما اين امر نشانه ابراز اطمينان آمريکا به قابليتهای ناتو به شمار می رود.

انتقال فرماندهی نيروهای آمريکايی به ناتو، پيش از زمانی که انتظار می رفت صورت گرفت. اين امر نمايانگر مشکلاتی است که نيروهای بريتانيايی، کانادايی و ديگر هم پيمانان ناتو، با افزايش فعاليت عناصر وابسته به طالبان در ماههای اخير با آن روبرو بوده اند.

خبرنگار بی بی سی می گويد وضعيت امنيتی جديد در افغانستان ايجاب کرده است که نيروهای ائتلاف ضدتروريسم و سربازان تحت امر پيمان ناتو، تحت فرماندهی يگانه ای انجام وظيفه کنند.